Saturday, June 30, 2007

"Είναι"και "γίγνεσθαι"στον αιώνα της Βιοτεχνολογίας.Το πρόβλημα.

Μέχρι χθες,πριν δηλαδή μερικά χρόνια,μπορούσαμε εκ του ασφαλούς να αναφερόμαστε στο "είναι"(κοσμολογικό,οντολογικό,κοινωνικό,πολιτικό κ.ά.)ως τετελεσμένη πραγματικότητα,της οποίας η όποια εξέλιξη("γίγνεσθαι")ήταν θέμα του μακροϊστορικού χρόνου,άσχετα από την οπτική γωνία θεώρησης αυτής της εξελικτικής διαδικασίας(πραγματιστικής,επιστημονικής,θρησκευτικής ή εσχατολογικής).
Ο άνθρωπος,η κοινωνία,το περιβάλλον,ήταν έννοιες αυτονόητες,που μας έδωσαν τη δυνατότητα με το μύθο,τη θρησκεία,τη φιλοσοφία και την επιστήμη να απαντήσουμε σε ερωτήματα,όπως το "πόθεν" ή το "γιατί",νοηματοδοτώντας έτσι την ύπαρξή μας.
Και πάντως "είναι"και "γίγνεσθαι",κοινωνικά,πολιτικά,θρησκευτικά και φιλοσοφικά είχαν πάντοτε σ'όλες τις εκφάνσεις του ανθρώπινου πολιτισμού(όπως κι αν εκφραζόταν αυτός)διαλεκτική σχέση.
Η διαλεκτική σχέση ανθρώπου-κοινωνίας ως πορεία κατάκτησης κοινωνικών αρετών προς όφελος του συνόλου.
Η σχέση ανθρώπου-θρησκείας ως πορεία αναζήτησης της τελειότητας και της υπέρβασης του θανάτου,του έσχατου ορίου της ανθρώπινης ύπαρξης.
Έννοιες με απόλυτα διακριτή δυναμική που επέτρεψαν την ανάπτυξη των αρχών της φιλοσοφίας αλλά και των λεγόμενων κοινωνικών επιστημών.
Αν μάλιστα εξειδικεύσουμε τις βεβαιότητές μας και αναφερθούμε στο χώρο της θρησκείας,το οντολογικό περιεχόμενο της έννοιας του προσώπου ή το θέμα της σωτηρίας του ανθρώπου ως προϋπόθεση της ελευθερίας της βούλησής του,αλλά και το ακανθώδες θέμα του θανάτου,οριοθέτησαν καθοριστικά τη σκέψη του δυτικού ανθρώπου.
Ανάλογες βεβαιότητες και ανθρωπολογικές ερμηνείες των ανατολικών φιλοσοφικών ρευμάτων και θρησκειών διαμόρφωσαν τη σχέση ανθρώπου-θρησκέιας υιοθετώντας πάντως ένα εσχατολογικό μοντέλο ερμηνείας της ζωής και του σκοπού της.
Κι ενώ όλ'αυτά αποτελούσαν ένα κοινό πεδίο αναφοράς φιλοσοφικής και κοινωνιολογικής,η ιδέα της χρησμοθηρικής επανασύστασης των υλικών της ζωής για τις ανάγκες της αγοράς ανέτρεψε τα πάντα.
Με άλλα λόγια στο ανώνυμο εργαστήριο της Βιοτεχνολογίας,επιστήμονες με άδηλες προθέσεις,με τις γνώσεις που τους παρείχαν οι λεγόμενες τεχνοεπιστήμες,αποφάσισαν να ξαναδημιουργήσουν τη ζωή,δίνοντάς της χαρακτηριστικά που ουδέποτε θα αποκτούσε στην πορεία του μακροϊστορικού "γίγνεσθαι".
Και το πιο εφιαλτικό απ'όλα είναι το γεγονός ότι όσοι διαχειρίζονται πλέον αυτή τη μορφή της ζωής είναι έτοιμοι να τη διαθέσουν για τις ανάγκες της αγοράς!
Και επειδή όλ'αυτά μπορεί να φαντάζουν ως υπερβολές,είναι σκόπιμο να αναφέρουμε συγεκριμένα παραδείγματα "μετά λόγου γνώσεως",για να γίνει κατανοητή η φύση και η έκταση του προβλήματος.
Με άλλοθι λοιπόν την "ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή"που και θεμιτή είναι αλλά και δίνει λύσεις σε άτεκνα ζευγάρια,σιωπηλά υιοθετούνται τεχνικές,που καταργούν στην πράξη την έννοια της μητρότητας,αλλά και καταφεύγουν σε χειμαιρικές αναμείξεις γενετικού υλικού με απρόβλεπτες συνέπειες και για το παιδί που γεννιέται,αλλά και για την κοινωνία,που αργά ή γρήγορα θ'αναγκασθεί να αντιμετωπίσει αυτή την πραγματικότητα.
Και δεν αναφερόμαστε απλά στην εξωσωματική γονιμοποίηση και την επανεμφύτευση της βλαστοκύστης,που θα προκύψει,στη μήτρα της μητέρας,αλλά στην επεξεργασία του ωαρίου της δότριας,στο εμπλουτισμό του με κυτταρόπλασμα άλλης δότριας,τη γονιμοποίηση του ωαρίου και την εμφύτευση της βλαστοκύστης(του αθροίσματος των κυτάρων από το αρχικό γονιμοποιημένο ωάριο)σε δανεική μήτρα,που εντέλει θα κυοφορήσει το έμβριο.
Στην προκειμένη περίπτωση ο ορισμός της μητρότητας είναι έργο δικαστή,όπως άλλωστε έχει καταδείξει η υπάρχουσα νομολογία...(έπεται η συνέχεια).

5 comments:

BioLogos said...

Κατά αρχάς θα αναφέρω ότι τα άρθρα σου είναι πολυ καλά δομημένα και χαίρομαι που προσπαθείς να θέσεις ενα ηθικό-κοινωνικό υπόβαθρο συζήτησης.Ως ένας όμως από τους επιστήμονες με "άδηλες" προθέσεις θα ήθελα να πάρω θέση χωρίς να προσπαθήσω να σου αλλάξω τη θέση που στηρίζεις, αλλά με ενοχλεί η γενίκευση και η παράθεση στοιχείων με γνώμονα καθαρά φιλοσοφικές αναζητήσεις, που ξεφεύγουν από την πραγματικότητα.Στην επιστήμη δεν θεωρητικολογείς αλλά αποδεικνύεις το αν ισχύει κάτι ή όχι με γνώμονα την παρατήρηση και το πείραμα.

1.Θα ξεκινήσω με την ερώτηση ποιούς επιστημονικούς χώρους εντάσσεις στις τεχνοεπιστήμες (αδόκιμος όρος κατα την άποψη μου) και αν μπορείς να διακρίνεις μια επιστήμη από τις εφαρμογές τις?
2."αποφάσισαν να ξαναδημιουργήσουν τη ζωή"...Επειδή η άγνοια είναι επικίνδυνη θα αναφέρω το εξής.Στο εργαστήριο in vitro δεν δημιουργείται ζωή.Ζωντανοι οργανισμοί (π.χ βακτήρια, μύκητες, ζύμες)πολλαπλασιάζονται από προϋπάρχουσες καλλιέργειες χωρίς να τις "δημιουργούμε" από το πουθενά με μαγικά ραβδάκια.
3.Η υποβοηθούμενη αναπαραγωγή δεν έχει καμία σχέση με τη Βιοτεχνολογία.Επίσης η χιμαιρική ανάμιξη γονιδίων που αναφέρεις(ο ορισμός είναι εξ ορισμού λάθος),και η εισαγωγή σε μήτρα-δέκτη, δεν έχει καμία σχέση με τη διαδικασία σύντηξης των αρσενικών και θυληκών γαμετικών κυττάρων και εισαγωγή σε απύρηνο ωάριο.Επίσης πες μου ποιες είναι οι σιωπηλές τεχνικές που υιοθετούνται.Η συνομωσιολογία δεν ανήκει στον επιστημονικό χώρο ούτε τα σενάρια επιστημονικής φαντασίας?
4..."Με αμνιοπαρακέντηση ή καλλιέργεια εβρυικής τροφοβλάστης μπορούμε στο όνομα της ευγονικής να θυσιάζουμε έμβρυα που βαρύνονται με κληρονομικά νοσήματα." Επίμονα συγχέεις την υποβοηθούμενη αναπαραγωγή με τη βιοτεχνολογία.Σε διαβεβαιώνω ότι ειναι εντελώς διαφορετικοί χώροι.Για να σου δώσω έναν πρόχειρο ορισμό του τι είναι βιοτεχνολογία, ειναι η επιστημη που βασιζεται στον ανασυνδυασμο αλληλουχιών DNA-RNA (γενετικό υλικό ή τμήμα του)με στόχο την ανάλυση γονιδίων, χαρακτηρισμό-απομόνωση πρωτεϊνών και πολλές εφαρμογές όπως παραγωγή νέων προϊόντων (βιοκαύσιμα, αντιβιοτικά, φαρμακευτικές πρωτεϊνες),κατανόηση της γενετικής βάσης πολλών ασθενειών (Alzheimer,Parkinson),τη στόχευση καρκινικών κυττάρων,την αντιμετώπιση των ιών,περιβαλλοντικές εφαρμογές (π.χ εξυγίανση εδαφών απο βαρέα μέταλλα με τη χρήση βακτηρίων που αποδομούν αυτές τις ουίες),τη μεταμόσχευση οργάνων χωρίς να προκαλείται ανοσολογική απόκριση και απόρριψη του μοσχεύματος και πολλά άλλα που απλα κουράζω να τα αναφέρω.
5.Η ευγονική ήταν μια φούσκα της ναζιστικής Γερμανίας και ουσιαστικά δεν μπορείς να συσχετιζεις τον Μενγκελε με σημερινούς μαιευτήρες και βιολόγους.Η κυοφορια εμβρύου που φέρει ζημιές στο γονιδίωμα του μπορεί να οδηγήσει στο θάνατο της μητέρας σε πάρα πολλές περιπτώσεις.Εδώ μπαίνει το ζήτημα της έκτρωσης και ευτυχώς υπάρχει ως τεχνική κατα την άποψη μου αλλά δεν νομίζω ότι έχει σχέση με τον Καιάδα.Αυτό είναι όμως άλλη κουβέντα, η οποία πάλι δεν έχει σχέση με τη βιοτεχνολογία.
6.Όσο για το πατεντάρισμα γενετικού υλικού με βρίσκει αντίθετο.Από την άλλη η αποκρυπτογράφηση του ανθρώπινου γονιδιώματος έχει πάρα πολλά πλεονεκτήματα.Για πρώτη φορά μπορούμε να κατανοήσουμε το γενετικό μηχανισμό ενεργοποίησης φυσιολογικών λειτουργιών αλλά και να εντοπίσουμε τα γονίδια που εκφράζουν συγκεκριμένες πρωτεϊνες.Εδώ "κολλάνε" και οι παραπάνω εφαρμογές όπως και η κατανόηση της εξέλιξης και των δεσμών μεταξύ διαφόρων οργανισμών.Επίσης μπορούμε επιτέλους να δημιουργήσουμε θεραπευτικές στρατηγικές ενάντια σε παθογόνες γονιδιακές μεταλλάξεις!

Συγνώμη για το κατεβατό και περιμένω οποιοδήποτε σχόλιο.Χαίρομαι πάντως που υπάρχει προβληματισμός αλλά όταν γίνεται κριτική καλό θα ήταν να έχει γίνει και προηγούμενη έρευνα πάνω σε αυτό που κρινει κάποιος χωρίς μεροληψία και προκαταλήψεις.
Με Εκτίμηση
BioLogos

Unknown said...

o Asunartitos kai epitideumenos prologos eksipiretouse kapoion skopo i aplos ekanes plaka?

"O orismos tis mitrotitas eine ergo dikasti..."

Anaforika me tin nomiki plevra, o kathorismos tis mitrotitas den epafietai se kamia dikastiki krisi kathos to o nomos rita orizei oti

"Σε περίπτωση τεχνητής γονιμοποίησης αν η κυοφορία έγινε από άλλη γυναίκα, υπό τους όρους του άρθρου 1458, μητέρα του τέκνου τεκμαίρεται η γυναίκα στην οποία δόθηκε η σχετική δικαστική άδεια.

Το τεκμήριο αυτό ανατρέπεται με αγωγή προσβολής της μητρότητας που ασκείται μέσα σε προθεσμία έξι μηνών από τον τοκετό είτε από την τεκμαιρόμενη μητέρα, είτε από την κυοφόρο γυναίκα, εφόσον αποδειχθεί ότι το τέκνο κατάγεται βιολογικά από την τελευταία. Η προσβολή γίνεται από τη δικαιούμενη γυναίκα αυτοπροσώπως ή από ειδικό πληρεξούσιό της ή ύστερα από άδεια του δικαστηρίου, από τον νόμιμο αντιπρόσωπό της.

Με την αμετάκλητη δικαστική απόφαση που δέχεται την αγωγή το τέκνο έχει αναδρομικά από τη γέννησή του μητέρα τη γυναίκα που το κυοφόρησε."

Nomizo oti me sxetiko elegxo eykola tha prokyptei oti to oario poerxete apo ti gyneka, i opoia pire ti dikastiki adeia. To gegonos oti den kuoforise i idia to pedi den exei (kai sosta) kamia epidrasi gia tin themeliosi tis mitrotitas.

Eksallou, o idios o nomothetis epitrepei ti dimiourgia gonikis sxeseis kai se athropous, oi opoio den exoun kamia genetiki sxesi me to tekno. px stin uiothesia i thn gonimopoihsi me sperma tritou doti. O nomothetis se aytes tis periptoseis sosta theorei oti simasia gia tin dimiourgia gonikis sxesis den exei edo i genetiki proeleysi alla o psixologikos kai synaisthimatikos desmos metaksi teknou kai gonea.
Px stin periptosi pou kapoios katafygei me tin guneka tou se tekniti gonimopoiisi me sperma tritou doti kai kataferei n apoktisei pedi to opoio tha megalosei kai tha anathrepsei, sosta o nomothetis o nomothetis orizei ayton os patera kai oxi ton tuxon anonimo fantaro sti lesbo poy edose ena proino to sperma tou gia to xatziliki tou...

Den mporo na paro thesi ostoso gia tin iatriki plevra tou thematos kai gia to an yparxoun kindinoi makroprothesma gia tin igeia toy kuoforoumenoy (an ke den to akousei pote. Mporeis na gineis pio analytikos kai na peis poies methodous genetikis epemvaseis eine epikindunes kai pioi kindinoi makroprothesma i vraxiprothesma dimiourgounte?

Michael Kokkinaris said...

Για το Βιολόγο.
Λίγη υπομονή να ολοκληρωθεί η ανάρτηση και τότε να κάνεις κριτική και σχόλια,που από πρώτη ματιά είναι σχόλια νεοφώτιστου που πιστεύει πως κατέχει την αλήθεια.
Εδώ όμως δεν πρόκειται για την αλήθεια και το ψέμα αλλά για την σκληρή πραγματικότητα πως σε μια δεδομένη στιγμή στο εργαστήριο θα παραγγέλλονται άνθρωποι με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και ιδιότητες για να αντικαταστήσουν όσους έχουν γεννηθεί με το φυσικό τρόπο σύλληψης.

Για τον Advo,που μάλλον είναι δικηγόρος...δεν κατάλαβα τι θέλει να πει με τα ελληνικά του,που είναι γραμμένα με αγγλικούς χαρακτήρες...

Michel

Unknown said...

Sorry, michel or michael or michalis for my greeklish.

Sygxaritiria, ostoso gia tin katasukofantisi tis texnikis tis parenthetis mitrotitas...me tin opoia tosa zeygaria apektisan pedia Elpizo to anakatema pou xeis kanei(biotexnologia-ypovoithoumeni anaparagogi) na min eine skopimo kai na eksypiretei kapoio skopo....
Kai gia min eise kai toso monomeris grapse kai kati gia tin prosfati epiteuksi tou Institoutou Max-Planck stin Dresdi.
Alla ne, oute pali katalaves ti exo grapsei...

Bye...(auto elpizo na to katalaves)

BioLogos said...

Με το είναι κ γίγνεσθαι που ασχολείσαι και τα παμπολλα λογικά άλματα πώς καταλήγεις σε ανθρώπους κατα παραγγελία δεν το κατανοώ.
Ως νεοφώτιστος,που νομίζει πως κατέχει την αλήθεια, μιλάω μόνο με επιστημονικώς τεκμηριωμένα επιχειρήματα και όχι με τρομολαγνικές, σουρρεαλιστικές υποθέσεις.Σημειώνω ότι το βιογραφικό μου περιλαμβάνει κατα κύριο λόγο μακροχρόνια εμπειρία σε εργαστήρια βιοτεχνολογίας και ερευνητικά ινστιτούτα της Γερμανίας.